Stora företag syns allt mer i media och offentlighet – men
deras ägare är samtidigt ofta osynliga och tysta. Varför är det så? Vad betyder
en sådan tystnad och osynlighet bland näringslivets största ägare? Ja, vad
betyder det egentligen att äga?
Denna studie bygger på unika intervjuer med ett antal av de
verkligt stora ägarna i det svenska näringslivet, där de berättar om hur de
hanterar sin roll i offentligheten. Genom undersökningen framträder ett mönster:
ägarna drar en skarp gräns mellan sina offentliga och icke-offentliga sidor.
Och viktigast av allt är att inte tala offentligt om förmögenhet, familj och
privatliv. Att stora ägare på så vis vill skydda sitt privatliv från
offentligheten är förståeligt, men det är samtidigt problematiskt mot bakgrund
av att företag ärvs från generation till generation. Några av de viktigaste
momenten i att utöva ägande återfinns utanför företaget: i familjen och i det privata
livet. Men de stora ägarnas tystnad om sina egna liv och ägarfamiljernas
generationsskiften medför att ägarutövningen i de största företagen förblir höljd
i dunkel. Här, i det privata ägandet av de största företagen, formas dynastier
som lever utan insyn från omvärlden.
Är ägarnas tystnad ett legitimitetsmässigt problem? Eller är
deras tystnad i stället en framgångsrik iscensättning av ägandet i
offentligheten, så att det framstår som något avskilt, tyst och
hemlighetsfullt? I denna doktorsavhandling analyseras och diskuteras dessa frågor.
Genom sin undersökning utmanar författaren också den populära uppfattningen att
tystnad skulle vara förknippad med maktlöshet. Den
yttersta ekonomiska makten i vårt samhälle utövas nämligen genom offentlig
tystnad.
Specifikationer
Mått
|
140 x 210 x 25 mm
|
Författare
|
Lennart Bernhardtson
|
Artikelkod
|
83371
|
Mediatyp
|
Danskt band
|
Språk
|
Svenska
|
Sidantal
|
349
|
Vikt
|
530 g
|
Utgiven
|
2013-02-28
|
Förlag
|
Agerings Bokförlag
|